Facebook
Twitter
YouTube
Steam
Feed
Aplikacja Save!Project
dla Windows
Aplikacja Save!Project
Ta strona wykorzystuje ciasteczka w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych.
Rozumiem, nie pokazuj tej informacji ponownie.
Zarejestruj się Zaloguj się Jesteś członkiem naszej społeczności?

Banished

OsaX Nymloth / 2014-01-27 / Redakcyjna treść publiczna / Banished
Przyznam szczerze, że stosunkowo niedawno usłyszałem o projekcie Banished, tworzonym przez zapaleńca (liczba pojedyncza, bowiem grę tworzy naprawdę jedna osoba) z Shining Rock Software. Kiedy jednak przyjrzałem się bliżej tej produkcji, okazało się, że może to być nie tylko naprawdę przyjemny kawałek kodu, ale przede wszystkim gra dla wszystkich, których kręci budowa własnych miast.

Banished ma być przedstawicielem strategii ekonomicznych, w których rola gracza sprowadza się do kilku czynników: budowy struktur, zapewnienia podstawowych potrzeb swoim mieszkańcom oraz dalszy rozwój osady. Można więc porównać ten tytuł do takich produkcji jak serie Settlers, Anno, czy nawet SimCity. W przeciwieństwie jednak do wyżej wymienionych, twórca Banished chce pójść o krok dalej i stworzyć konkretne wyzwanie nawet dla znawców gatunku.



Na początku na pewno głównym zadaniem będzie ufundowanie osady w czasach stylizowanych na mniej więcej późne średniowiecze: gracz trafi wraz z grupką wyrzutków społeczeństwa do nowego świata, w którym trzeba będzie zbudować nowy dom. Rozpoczynając od małej społeczności i kilku podstawowych struktur, trzeba będzie znaleźć źródło stałego pożywienia, pozyskiwać drewno i inne materiały, zbudować schronienia dla ludności – jednym słowem zrobić wszystko co konieczne, aby przetrwać. Jeśli brzmi to za prosto, to jeszcze nie wiecie o jednym: każda akcja i czynność wykonywana przez osadników będzie mieć wpływ na środowisko, w którym żyją. I tak ciągła uprawa w jednym miejscu sprawi, że ziemia tam stanie się jałowa. Wycięcie lasu pod nowe pola pociągnie za sobą utratę możliwości polowania na zwierzynę w tamtej okolicy oraz wyginięcie pewnych gatunków roślin i ziół rosnących tylko w dziewiczych lasach. Nieustanny połów ryb może nawet spowodować, że te po prostu znikną. A to tylko część problemów, z jakimi będzie borykać się gracz. Ograniczone zasoby ludzkie zmuszą go także do tego, aby skupić się tylko na kilku sposobach zdobywania pożywienia – w niektórych miejscach ograniczenie to może być jeszcze boleśniejsze, bowiem na wybranych mapach możemy się spotkać z całkowitym brakiem jakiegoś surowca. Nie uświadczymy tutaj jednej, zawsze działającej strategii rozwoju – każda mapa będzie wymagać indywidualnego podejścia.

Banished - Obraz 1


Podwładni gracza to także ciekawy temat: nie dość, że każdy z nich będzie posiadać własny zawód, to jeszcze będą zachowywać się zgodnie z naturalnym cyklem życia. Ludzie będą się rodzić, dojrzewać, zaczną pracować, ożenią się, spłodzą potomka, aż w końcu zginą. Oczywiście gracz będzie chciał, aby jego społeczność była zadowolona i była w stanie zamienić się w samowystarczalną kolonię, ale droga do tego celu na pewno nie będzie łatwa. Sprawę na pewno nieco uprości fakt, że każdy z około dwudziestu zawodów będzie dostępny cały czas, tak samo jak wszystkie budynki w grze – w razie potrzeby, wystarczy wydać odpowiednie rozkazy budowy i jeśli posiada się na stanie potrzebne materiały, osadnicy rozpoczną prace. Wybór tej struktury, która aktualnie potrzebna jest osadzie będzie na pewno ważny w kontekście zachowania środowiska: naprawdę nikt nie chciałby zorientować się, że wycinka lasu spowodowała, że niemal cała zwierzyna łowna uciekła na inne tereny i miasteczko gloduje, ponieważ polowania były podstawowym źródłem pożywienia dla osady. A posadzenie nowych drzew zabierze na pewno zbyt dużo czasu, aby efekty dało się odczuć wystarczająco szybko.

Banished - Obraz 2


Głód, choroby czy niezadowolenie będą na stałe wpisane w życie osadników. Ot, weźmy pod uwagę chociażby plemiona nomadów, które można spotkać w nowym świecie. Część z nich może byłaby skłonna do nas przyłączyć – brzmi nieźle, w końcu to więcej rąk do pracy. Ale także i gęb do wyżywienia. Kupcy, z którymi będziemy mogli handlować przypłyną po długich podróżach i kto wie, czy na pokładzie ich okrętu nie lęgnie się jakowaś paskudna choroba? Może więc lepiej nie ryzykować i zamknąć swoją społeczność przed światem zewnętrznym? Z drugiej strony, handel pozwoli na wymianę wyprodukowanych w osadzie produktów na cenne zboża albo materiały, których nie znajdziemy w najbliższym sąsiedztwie.

Kiedy ma się świadomość, że Banished jest tworzony przez jedną osobę, naprawdę ciężko nie być pod wrażeniem pracy, jaką twórca włożył w swe dzieło. I na pewno nie trzeba się marwić o stronę wizualną, bowiem gra już na dość wczesnych etapach rozwoju wyglądała całkiem ładnie, a im bliżej premiery, tym grafika wydaje się być bardziej dopracowana. Może i nie należy oczekiwać fajerwerków i detali rodem z największych produkcji, ale na pewno patrzenie na świat Banished i codzienne życie mieszkańców będzie czystą przyjemnością.

Banished - Obraz 3


Dzieło Shining Rock Software zapowiada się naprawdę nieźle – może nie zanosi się na tytuł, który w jakiś sposób zrewolucjonizuje gatunek, ale na pewno fani budowania własnych miast i zarządzania nimi powinni mieć ten tytuł na oku. Premiera już niedługo, bo 18 lutego.

Komentarze

Dodaj nowy komentarz:

Reklama

Nadzieje

ładnie wyglądający symulator miasta, który będzie wyzwaniem nawet dla weteranów
mapy wymagające innego podejścia, brak jednej, zawsze działającej strategii
decyzje, które mają konsekwencje

Obawy

czy na pewno w grę nie wkradnie się odrobina monotonii?
gra tworzona zaledwie przez jedną osobę

Najnowsze

2016-09-18 For Honor - wrażenia z testów wersji Alpha / Na nową produkcję Ubisoftu świat zwrócił uwagę podczas E3 w 2015 roku, kiedy to For Honor zadebiutowało świetnie zrealizowanym zwiastunem.
2016-02-11 Kona: Day One / Najbardziej interesują mnie gry w pewien sposób wyjątkowe. Nie mam na myśli grafiki lub ciekawej mechaniki, ale klimat oraz historię.
2016-02-09 Ghost Theory / Chcielibyście zwiedzić nawiedzone miejsca z różnych zakątków świata, lecz nie macie kasy bądź czasu na odległe wojaże? A może po prostu drzemie w Was zbyt silny instynkt domatora lub leniwca, ...
Pokaż pełną listę

Najpopularniejsze

2013-11-05 X-COM: Enemy Within / Studio Firaxis postawiło kiedyś przed sobą ambitny cel - postanowiło wziąć na tapetę markę X-COM i ją wskrzesić. Było to wyzwanie trudne z kilku powodów.
2014-03-18 Kingdom Come: Deliverance / Zaledwie kilka miesięcy temu świat usłyszał po raz pierwszy o Kingdom Come: Deliverance i z miejsca zakochał się w wizji czeskiego studia Warhorse.
2014-01-28 Alien: Isolation / Gracze to istoty marudne i pamiętliwe, a każdy tytuł z wyższej półki jest przez nich gruntownie prześwietlany. I biada, jeśli jakaś obiecująca, długo wyczekiwana produkcja okaże się porażką.
Pokaż pełną listę

Reklama