Facebook
Twitter
YouTube
Steam
Feed
Aplikacja Save!Project
dla Windows
Aplikacja Save!Project
Ta strona wykorzystuje ciasteczka w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych.
Rozumiem, nie pokazuj tej informacji ponownie.
Zarejestruj się Zaloguj się Jesteś członkiem naszej społeczności?

Dark Souls III - poradnik, część pierwsza - porady ogólne

OsaX Nymloth / 2016-05-09 / Redakcyjna treść publiczna
Ostatnia odsłona serii Dark Souls zdążyła już rozgościć się na rynku, a społeczność graczy skupiona wokół niej rzuciła się na każdy skrawek lore, jaki zdołano odnaleźć. Na szczęście Dark Souls 3 nie jest grą, do której nie należy podchodzić, jeśli nie znamy chociażby jednej z poprzednich gier From Software – aczkolwiek takowa znajomość jest mile widziana, nie tylko ze względu na świat gry, pewne cechy wspólne i tematykę, ale przede wszystkim na doświadczenie. Nie ma co ukrywać, że największy problem będą mieli ci gracze, którzy nigdy w żadne Soulsy nie grali, choć oczywiście nawet weterani znajdą w trójce sporo wyzwań.

Poniższy poradnik powstał zarówno dla zupełnych żółtodziobów, jak i doświadczonych, acz trochę zardzewiałych graczy. W części pierwszej skupimy się na poradach ogólnych dotyczących tego, jak najlepiej rozpocząć przygodę w Lothric, jak eksplorować ten posępny świat, nie ginąc przy tym przesadnie często.

Dark Souls III - poradnik, część pierwsza - porady ogólne - Obraz 1


Postać:
Podobnie jak w innych grach z serii, początkowo wybrana klasa postaci nie jest niczym przesadnie ważnym. To nie jest wybór na stałe, co oznacza, że nawet wybierając wojownika możemy go – z biegiem czasu i zdobywaniem odpowiednich przedmiotów oraz dusz – przekształcić w pełnoprawnego maga. Klasycznie więc traktujcie klasę postaci bardziej jako wskazówkę, a nie wytyczną na resztę rozgrywki.

Jeśli nie wiecie kim chcecie grać, wybierzcie w zasadzie dowolną postać poza Deprived – tę zachowajcie sobie na przyszłe wyprawy, kiedy będziecie mieli w głowie konkretny pomysł na postać.

Zanim jednak cokolwiek wybierzecie, przeczytajcie uważnie opisy wszystkich najważniejszych atrybutów i porównajcie, jak są one rozmieszczone w poszczególnych klasach. To nie tylko zaznajomi was z częścią mechaniki gry, ale również zobrazuje, na których atrybutach najbardziej polegają postaci walczące wręcz, na dystans, czy też magiczne.

Podczas swojego pierwszego przejścia nie przejmujcie się tym, że "źle dobraliście atrybuty" albo, że wasz build jest "nieefektywny". Wasz pyromanta ma ponad 20 punktów witalności? Herald okazał się być bardziej kapłanem niż wojownikiem z włócznią? To nic, tak naprawdę optymalizacja buildów liczy się jedynie przy konkretnych pomysłach na postać oraz bardziej zaawansowanym PvP. Poza tym w trakcie gry odnajdziecie postać pozwalającą na tzw. Respec, czyli przyznanie od nowa wszystkich zdobytych punktów atrybutów.

Zwyczajowo dla serii, uniki lub tak zwany 'dodge roll' dzieli się na dwa zasadnicze typy: fat oraz fast/normal. Tego pierwszego chcecie za wszelką cenę unikać, gdyż jest on po prostu diablo powolny i prawdopodobieństwo, że akurat uda się wam w ten sposób uniknąć kolejnego ataku jest bardzo małe. Na szczęście wszystko, co musicie zrobić, aby móc unikać ciosów przeciwników z gracją, to upewnienie się, że wasz udźwig nie przekracza 70% maksymalnego obciążenia postaci. Ekran doboru ekwipunku w jasny sposób informuje o tym, jak obecnie wygląda obciążenie postaci i jak się zmieni przy wyborze np. innej tarczy lub zbroi.

Jeśli naprawdę chcecie nosić tę diabelnie ciężką zbroję, którą przypadkiem odkryliście w jakiejś ukrytej skrzyni, to możecie rozejrzeć się za rozmaitymi pierścieniami – część z nich ma wpływ na udźwig postaci albo zwiększa atrybuty związane z udźwigiem, co przydaje się właśnie dla bohaterów nastawionych na bycie chodzącym czołgiem.

Zapewne znajdziecie się w sytuacji, kiedy będziecie eksplorować zupełnie nieznaną wam lokację z dziesiątkami tysięcy dusz "na koncie". I zapewne domyślacie się tego, ale czasami lepiej nie ryzykować i po prostu zawrócić do Firelink Shrine celem wykorzystania tych wszystkich dusz, zdobycia nowych poziomów, czy też dokupienia strzał lub odblokowania nowych czarów.

Nie czarujmy się jednak, i tak kilka(naście) razy zginiecie, "niosąc" naprawdę pokaźną ilość dusz. A następnie zginiecie ponownie, próbując szybko odzyskać zgubę. Śpieszcie się więc powoli i nie przejmujcie straconymi duszami!

Nie bójcie się używam Embers, aby się nieco "rozpalić" przed walką z bossem. Bycie w tej formie to odpowiednik dawniejszego Humanity, przywracającego człowieczeństwo. Po prostu warto. Ember otwiera przed wami możliwość przyzwania pomocy przed nadchodzącą walką (aczkolwiek to działa również w drugą stronę i możecie przyciągnąć kogoś chcącego zrobić wam krzywdę), co z pewnością przyda się niejednokrotnie. Bycie w rozpalonej formie zwiększa również – i to całkiem znacznie – pulę punktów życia.

W trakcie gry z pewnością znajdziecie wystarczająco dużo Emberów, aby zawsze mieć przynajmniej mały zapas. Nawet jeśli wyczerpiecie swoje zasoby, zawsze może zwrócić się w kierunku tak zwanego farmienia: niektórzy przeciwnicy mają szansę na pozostawienie po sobie właśnie Emberu. Poza tym możecie również zostawić swój znak przyzwania przed komnatą, np. niedawno pokonanego bossa i pomóc innemu graczowi w walce. Za udaną pomoc również otrzymacie Ember.

Dark Souls III - poradnik, część pierwsza - porady ogólne - Obraz 2


Świat gry:
Nie będzie niczym nowym jeśli napiszę: eksploruj! Praktycznie każda lokacja posiada kilka sprytnie ukrytych sekretów lub skarbów, do których ciężko się dostać. Eksploracja jest jednak warta poświęconego czasu i pozwala odnaleźć naprawdę przydatne przedmioty albo skróty do wcześniej poznanych lokacji, co pozwala uniknąć np. wyjątkowo nieprzyjemnej trasy do bossa.

Pamiętacie jak Dark Souls II zmieniło nieco kwestię "otwierania" iluzorycznych ścian? W dwójce do otwarcia przejścia lub sekretnego pomieszczenia musieliśmy wykorzystać klawisz akcji (A na padzie od Xboxa). W przypadku DSIII wracamy do znanego nam z jedynki obtłukiwania każdej podejrzanej powierzchni za pomocą broni. I wierzcie mi, warto od czasu do czasu sprawdzić za pomocą miecza solidność ściany.

Powracając na moment do tematu eksploracji, zainteresujcie się zdobywaniem Estus Shard oraz Undead Bone Shard. Oba przedmioty są wręcz bezcenne: pierwszy pozwoli u znajomego kowala zwiększyć liczbę "łyków", które możemy wziąć z butelki Estusa. Drugi zwiększa liczbę jednorazowo przywracanych punktów wytrzymałości.

Eksplorujcie powoli i uważnie. Zawsze jak znajdziecie się w nowej lokacji albo na wysoko położonym punkcie w pobliżu ogniska, poświęćcie chwilę na rozejrzenie się po okolicy. Będziecie zaskoczeni tym, ile szczegółów jesteście w stanie dojrzeć zanim w ogóle znajdziecie się w bezpośredniej okolicy jakiejś wrednej zasadzki. Wytężając wzrok nie przegapicie ukrytych przejść, przemyślnie ukrytych skarbów, czy też skrótów pozwalających oszczędzić czas (i nerwy).

Pomimo tego, że Dark Souls III nie posiada aż tak otwartego świata jak jedynka, to jednak jest w grze kilka momentów, kiedy nie za bardzo wiadomo, w którym kierunku należy się udać. Jest jeden prosty sposób na zorientowanie się w zalecanej kolejności odwiedzanych lokacji. Po prostu otwórzcie menu podróży pomiędzy ogniskami i zwróćcie uwagę na pasek zakładek oznaczających najważniejsze rejony gry: w zdecydowanej większości przypadków najlepiej zrobicie podążając drogą wyznaczoną właśnie w ten sposób, czyli najpierw upewniając się, że zrobiliście wszystko w lokacjach z lewej strony, zanim przejdziecie do następnej "zakładki".

Kontry w DSIII są zdecydowanie bliższe tym z jedynki, a więc nie wahajcie się natychmiast wykonać ataku po udanym sparowaniu przeciwnika.

Powraca kruczy handlarz, ale tym razem nie ma tak łatwo jak w dwójce, gdzie było oczywiste, które przedmioty możemy wymienić u gadatliwego ptaka. Warto więc poeksperymentować rzucając do gniazda chociażby Homeward Bone, Divine Blessing, czy też... Firebomb.

Jeżeli wasza postać polega na tarczach, warto zwrócić uwagę na to, z jakim konkretnie przeciwnikiem się mierzycie. W grze jest naprawdę sporo dobrych, rycerskich tarcz zapewniających świetną osłonę przeciwko różnym czynnikom – walcząc z bossem posługującym się ogniem zmieńcie tarczę na taką, która lepiej blokuje ten typ obrażeń. Życie stanie się nieco łatwiejsze.

Podobnie sprawa ma się w rejonach sprawiających wam problemy za sprawą wysokiego stężenia trucizny, przeciwników stosujących mrok lub inne efekty. Zamiast się frustrować, lepiej wyposażyć się w pancerz zapewniający lepszą ochronę przed tego typu "żywiołami".

Rozmawiajcie z każdym NPC-em, którego napotkacie w trakcie gry. Najlepiej rozmawiać tak długo, aż zacznie się powtarzać, wtedy macie pewność, że "wyczerpaliście temat". Co jakiś czas powracajcie do każdego NPC i sprawdzajcie, czy nie mają czegoś nowego do powiedzenia, albo czy nie zareagują na jakiś znaleziony przedmiot.

Żelazna reguła Dark Souls: każda skrzynia jest potencjalnym mimikiem. Z tego też powodu przed otwarciem i sprawdzeniem zawartości, należy w taką skrzynię walnąć czymś ciężkim albo potraktować ją z buta.

Podobnie jak dawniej, nadal przyczajonego mimika możemy uśpić rzucając w niego Undead Hunter Charm. Wtedy bez problemu weźmiemy przedmiot z objęć mimika, bez budzenia go i konieczności stoczenia walki.

Dark Souls III - poradnik, część pierwsza - porady ogólne - Obraz 3


Ekwipunek:
W przeciwieństwie do pozostałych gier z serii, From Software zdecydowało się na nieco zaskakujący ruch związany z pancerzami. Tym razem niemożliwe jest ulepszanie zbroi – ich walory obronne skalują się z poziomem gracza. Oznacza to zasadniczo jedno: noście, co się wam podoba.

Określenie "Fashion Souls" nigdy nie było tak trafne, jak w najnowszej odsłonie Soulsów.

W kwestii broni to ponownie mamy olbrzymi wybór wśród rozmaitych narzędzi do krzywdzenia bliźniego: od typowych mieczy, toporów, maczug i włóczni, poprzez bicze, różne połączenia kilku rodzajów oręża, po "kastety" dla zapalonych bokserów. I ponownie w zasadzie każdą bronią możemy spokojnie przejść całą grę.

Jeśli jednak chcecie skupić się na konkretnym rodzaju broni i nie zawsze wiecie, który kawałek stali jest lepszy, zwróćcie uwagę na skalowanie. Każda broń posiada podaną wartość atrybutów (zazwyczaj Strenght oraz Dexterity) wymaganą do sprawnego posługiwania się nią. Tuż obok znajdziecie również literki oznaczające skalowanie. W kolejności od najgorszego, do najlepszego są to: E – D – C – B – A ---> S. Im wyższy poziom skalowania, tym więcej dodatkowych punktów obrażeń będziemy zadawali wraz z każdym ciosem, szczególnie przy wysokich wartościach danego atrybutu.

W temacie skalowania, warto zapoznać się z opisami klejnotów używanych do wzmacniania broni. Wystarczy, że mamy odpowiedni klejnot oraz dostarczyliśmy do kowala specyficzny węgiel potrzebny do zaklinania danego typu klejnotów, aby znacznie dopasować skalowanie do swojej postaci np. przesuwając "środek ciężkości" zdecydowanie w kierunku zręczności lub całkowicie wyłączając skalowanie, dodając za to więcej czystych obrażeń lub elementy konkretnego żywiołu, mroku lub magii. Nie bójcie się eksperymentować, po to również istnieją klejnoty odwracające poprzednie zaklinania.

Nie zapomnijcie kupić u Handmaiden w Firelink Shrine kilku przydatnych przedmiotów: White Sign Soapstone do zostawiania swojego znaku przyzwania oraz pochodnię. Ta ostatnia nie tylko rozświetli szczególnie mroczne pomieszczenia i lochy, ale również przyda się przy bliskich spotkaniach z potworami powodującymi krwawienie.

W temacie krwawienia, mieliście już do czynienia z dość przykrym przypadkiem zostania dosłownie zjedzonym przez larwy na ciele waszej postaci? Możecie uniknąć tej nieprzyjemności właśnie wyciągając pochodnię, której płomień skutecznie odstrasza wszelkie paskudztwa.

Ogień w Dark Souls III bywa naprawdę przydatny w walce z niektórymi typami przeciwników.

Część walk może stać się dziecinnie prosta dzięki pyromancji lub celnie rzuconej ogniowej bombie.

Broń i pancerz nadal wymagają okazjonalnej naprawy, ale odbywa się ona automatycznie podczas odpoczynku przy ognisku. Pomimo tego, że szybkość "psucia" się broni jest naprawdę powolna, to warto mieć pod ręką Repair Powder, czyli proszek do naprawy oręża. Tak na wszelki wypadek.

Zastanawiając się nad wyborem broni, zapewne zwrócicie uwagę na tak zwane Weapon Arts, czyli specyficzne "style walki" – każda broń posiada od jednego, do dwóch tego typu ataków, często dodających sporo ekscytujących możliwości do danego kawałka żelaza. Szczególnie bronie tworzone z dusz bossów potrafią zaskoczyć umiejętnościami. Na początku jednak możecie zupełnie je zignorować – Weapon Arts nie są wymagane do przejścia gry, a zainteresować się nimi możecie np. w momencie większego zaangażowania w PvP albo po solidnym opanowaniu domyślnych ataków wybranej broni.

Dark Souls III - poradnik, część pierwsza - porady ogólne - Obraz 4


Coventants/Przymierza:
W grze można znaleźć w sumie osiem różnych przymierzy, których członkowie mają postawione jasne zadania. Zaangażowanie się w działalność danego przymierza może dostarczyć nowych wrażeń i doświadczeń związanych z PvP oraz specyficznych i niedostępnych w inny sposób przedmiotów otrzymywanych za awansowanie w szeregach organizacji - ale są one całkowicie opcjonalne. Jeśli chcecie wiedzieć, czego oczekiwać po każdym z Covenantów, poniżej krótka rozpiska.

Warriors of Sunlight
Znane i lubiane od czasów pierwszego Dark Souls przymierze skupiające się na pomocy innym. Przyzwany członek tego zakonu pomaga hostowi w rozprawieniu się z każdym przeciwnikiem, który może mu zagrozić. Końcowym zadaniem dla "sunbro" jest pomoc w pokonaniu bossa danego regionu, za co otrzymuje Sunlight Medal.
Gdzie znaleźć: Undeal Settlement
Siedziba: ołtarz w Lothic Castle

Way of Blue
Covenant, który jest przeznaczony dla tych graczy, którzy naprawdę nie chcą stawać sami w szranki z ewentualnymi najeźdźcami z innych światów. Bycie członkiem tego przymierza nie przynosi żadnych innych korzyści poza tym, że w razie inwazji czerwonego upiora istnieje spora szansa na przyzwanie niebieskiego upiora, który pomoże w uporaniu się z problemem. Jako jedyny covenant, Way of Blue nie posiada rang i związanych z nimi nagród.
Gdzie znaleźć: High Priest Emma w High Wall of Lothric

Blue Sentinels
Cel tego przymierza jest prosty: każdy członek Way of Blue będący celem ataku ma otrzymać pomoc od tych niebieskich upiorów. Zostają oni automatycznie przyzwani do świata zaatakowanego gracza i mają jedno zadanie: pozbyć się intruza.
Gdzie znaleźć: Road of Sacrificied, porozmawiajcie z Horacem, aby otrzymać znak zakonu
Siedziba: Irithyll, Company Captain Yorshka

Blades of Darkmoon
Przymierze w zasadzie bardzo podobne do Blue Sentinels, aczkolwiek ze względu na lore powinno być wyraźnie inne. Póki co jednak podobnie jak niebieskie upiory, nieliczni członkowie Blades of Darkmoon muszą zdobywać Proof of a Concord Kept poprzez ochronę innych graczy zaatakowanych przez czerwone lub fioletowe upiory.
Gdzie znaleźć: Irithyll
Siedziba: Irithyll, Company Captain Yorshka

Rosaria's Fingers
Następcy Darkwraith z czasów Dark Souls I, członkowie tego przymierza nie pragną niczego więcej niż dokonywać zaborczych inwazji celem zdobycia dodatkowego Emberu oraz Pale Tongue oferowanych pewnej bogini. Coventant dla miłośników polowania na innych graczy, PvP oraz fanów wymyślania przemyślanych pułapek w specyficznych rejonach świata gry.
Gdzie znaleźć: Cathedral of the Deep
Siedziba: Cathedral of the Deep

Mount-Makers
Najbardziej szalone przymierze w historii, którego członkowie mogą zrobić w sumie cokolwiek. Przyzywając fioletowego upiora nie ma się żadnej pewności co do tego, co się stanie: Mount-Maker może zacząć ubijać okoliczne potwory, próbować zabić hosta lub dowolnego innego upiora znajdującego się w grze. Nawet jeśli początkowo wydaje się wrogi lub przyjacielski, zawsze może on zmienić zdanie albo zrobić coś szalonego. Wszystko to, aby powiększyć liczbę kurhanów – nie ważne kto, ktoś musi zginąć.
Gdzie znaleźć: ukryte przymierze pod pokojem bossa w Undead Settlement
Siedziba: jak wyżej

Watchdogs of Farron
Przymierze skupione na sobie, a raczej na swojej siedzibie. Członkowie tej organizacji chronią Farron Keep przed intruzami, automatycznie atakując świat każdego gracza, który w formie "rozpalonej" ośmiela się wejść do siedziby legionu. Za udaną obronę otrzymują Wolf's Blood Swordgrass, których odpowiednia ilość pozwala na awansowanie w szeregach ugrupowania.
Gdzie znaleźć: w bagnistej części Farron Keep, trzeba skorzystać z drabiny
Siedziba: Farron Keep, Old Wolf of Farron

Aldrich Faithful
Kolejny covenant, którego członkowie bronią konkretnego regionu – tym razem rejonu potężnego miasta Irithyll, w który gracze wkraczają po pokonaniu jednego z najtrudniejszych bossów gry.
Gdzie znaleźć: za iluzoryczną ścianą w górnym Irithyllu, na samym dole z dwoma paskudnymi przeciwnikami
Siedziba: jak wyżej, zdobyte Human Dregs oferuje się Archdeaconowi McDonenllowi

Komentarze

Dodaj nowy komentarz:

Reklama

Najnowsze

2016-05-23 Dark Souls III - poradnik, Część druga: Bossowie / Witajcie w drugiej i finalnej części naszego poradnika, w którym skupimy się na samych bossach, czyli największych wyzwaniach czyhających na gracza.
2016-05-09 Dark Souls III - poradnik, część pierwsza - porady ogólne / Ostatnia odsłona serii Dark Souls zdążyła już rozgościć się na rynku, a społeczność graczy skupiona wokół niej rzuciła się na każdy skrawek lore, jaki zdołano odnaleźć.
2016-03-14 Superhot - poradnik do sekretów / Każdy kto grał w Superhot wie, że twórcy tej bardzo ciekawej produkcji umieścili w swoim dziele mnóstwo smaczków, easter eggów i sekretów.
Pokaż pełną listę

Najpopularniejsze

2014-02-11 Deus Ex: Human Revolution / Deus Ex: Human Revolution okazał się jedną z najlepszych gier wydanych w ostatnich latach, a jednocześnie godnym następcą pierwszego Deus Exa.
2013-09-25 The Cave / Eksplorację tytułowej jaskini czas rozpocząć! Zanim jednak zatopimy się w jej czeluści, kilka informacji wstępnych.
2013-12-13 Poradnik do Dark Souls - część I / Część pierwsza – świat gry i porady ogólne Dark Souls nie bez powodu jest określane jako jedna z trudniejszych gier, jakie pojawiły się na rynku w ostatnich latach.
Pokaż pełną listę

Reklama