Facebook
Twitter
YouTube
Steam
Feed
Aplikacja Save!Project
dla Windows
Aplikacja Save!Project
Ta strona wykorzystuje ciasteczka w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych.
Rozumiem, nie pokazuj tej informacji ponownie.
Zarejestruj się Zaloguj się Jesteś członkiem naszej społeczności?

Nioh - wersja PC

OsaX Nymloth / 2017-11-15 / Artykuł / Redakcyjna treść publiczna
Kiedy Nioh ukazało się na początku roku na Playstation 4 raczej nie miałem przesadnie wielkich nadziei na to, że ta produkcja Team Ninja pojawi się również na innej platformie, temat wydawał się zamknięty. I kiedy już zdążyłem zapomnieć o “Dark Souls w feudalnej Japonii”, pojawiła się znienacka wiadomość od Koei Tecmo, że Nioh w swojej finalnej formie zawierającej wszystkie wydane DLC zawita na PC! Od zapowiedzi nie minęło wiele czasu, a ja miałem okazję pomachać kataną i odachi, narzucić na siebie samurajską zbroję i hełm kabuto oraz podchodzić po kilkanaście razy do różnych bossów.



Niniejszy tekst nie jest typową recenzją - nie podejmuję tutaj tematu mechaniki, walki, czy też uniwersum i fabuły Nioh. O tym wszystkim mogliście posłuchać (i zobaczyć) w naszej videorecenzji. Tutaj skupię się tylko na jakości wersji PC, jej problemach i jasnych stronach.

Nioh - wersja PC - Obraz 1


Pierwszym znakiem, że coś z portem na blaszaki może być nie tak, jest ekran launchera, który jest trochę… dziwny. O ile nikogo nie zdziwi obecność możliwości konfiguracji takich rzeczy jak rozdzielczość, jakość cieni i efekty typu ambient occlusion i motion blur, o tyle brew unosi się na widok kilku presetów żywcem wyjętych z konsolowej wersji gry: Action i Cinematic. Ewidentnie dla Japończyków portowanie Nioh na blaszaki było pierwszym tego typu doświadczeniem i brak obycia w specyfice gier na PC jest widoczny nie tylko przy menusach rozmaitych opcji, ale również przy ustawieniach graficznych. Na szczęście okno konfiguracyjne pozwala na wybranie opcji “custom” i samodzielne zdefiniowanie ustawień, w tym ograniczenia liczby klatek na sekundę. Do wyboru są dwie opcje: 30 i 60 fps-ów oraz tryb wyświetlania wraz z rozdzielczością (włącznie z modnym 4K) i rozdzielczością renderowania (high, medium or low - czyli w zasadzie po prostu downsampling). Chcecie grać w Nioh na monitorze oferującym odświeżanie ekranu 140 Hz lub podobnym? Nic z tego, bez fanowskich modyfikacji nie da rady.

Nioh - wersja PC - Obraz 2


Dalej niestety wcale nie jest lepiej. Przy pierwszym uruchomieniu gry z pewnym zdziwieniem odkryłem, że na początkowej lokacji mój sprzęt (Intel Core i5-4690K i Nvidia GeForce GTX 970) ma problemy z renderowaniem małych przestrzeni lochów London Tower. Nawet jeśli akurat gapiłem się na mokrą ścianę i na ekranie nie działo się w zasadzie nic, to liczba klatek na sekundę potrafiła spaść poniżej 50. Zainstalowanie najnowszych sterowników do karty graficznej poprawiło odrobinę sytuację, ale nadal zdarzały się przypadki, kiedy gra nie potrafiła utrzymać pułapu 60 fps-ów i to czasami w miejscach, w których naprawdę nic się nie działo. Część z tych przycinek wydaje się być spowodowane tym, że gra akurat wczytuje kolejne elementy poziomu - tak przynajmniej sugerują opinie graczy, którzy napotykali na ten problem w tych samych miejscach na Playstation 4.

Czy zatem Nioh wynagradza gracza tym, że jego karta graficzna poci się bardziej niż przy niejednej grze AAA (acz procesor jest wybitnie znudzony)? Odpowiedź brzmi: nie. Na rynku jest sporo lepiej wyglądających produkcji, które nie cechują się podobną zasobożernością i chodzą sprawnie nawet na słabszym sprzęcie. Nioh na PC jest w zasadzie identyczny z wersją konsolową, oferując 60 fps-ów i możliwość zmiany kilku opcji graficznych. Żadnych dodatkowych efektów, ostrzejszych tekstur (pomimo zajmowania prawie 80 GB miejsca na dysku!). Nic nie wskazuje na to, że takie elementy jak zasięg renderowania sceny zostały zmodyfikowane w stosunku do Nioh na Playstation 4. Zachowane zostało nawet to, że nieco bardziej oddaleni przeciwnicy są renderowani w mniejszej ilości klatek (podobny zabieg zastosowało From Software w Dark Souls), albo - przy większej odległości - wcale. Nie jest to zbytnio widoczne podczas rozgrywki ze względu na design lokacji oraz rozmieszczenie wrogów, niemniej można to zauważyć.

Nioh - wersja PC - Obraz 3

Nie wiem na ile częstym problemem na PS4 było spadanie poza mapę ;)

Inną kwestią, która każe się zastanowić, czy twórcy mieli czas (i chęci) do zastanowienia się nad wersją PC jest fakt, że… gra w zasadzie nie obsługuje 50% kontrolerów na PC. Mam na myśli oczywiście słynny już problem z brakiem obsługi myszki - kursor i owszem, jest widoczny, ale de facto bezużyteczny zarówno do poruszania się po menu, jak i w samej rozgrywce. Również sterowanie na klawiaturze jest mocno… nieprzemyślane, sprawiając, że nawet zatwardziali blaszakowcy chcąc nie chcąc, muszą chwycić za pada. Na szczęście gra oferuje kilka schematów kontroli bohatera, które można zmodyfikować pod siebie. Jeszcze inną opcją jest skorzystanie z modyfikacji tworzonych przez społeczność, które umożliwiają grę za pomocą klawiatury i myszki.

Nioh - wersja PC - Obraz 4


Po ostatnich dokonaniach japońskich studiów w sferze wydawania gier na blaszaki można było mieć nadzieję, że dalekowschodni rynek w końcu “ogarnął” specyfikę PeCetów. Nioh sprawia jednak, że powracamy do sytuacji sprzed kilku lat, kiedy do każdej gry z Kraju Kwitnącej Wiśni portowanej na PC należy podchodzić niczym pies do jeża. Nioh w swojej finalnej formie (zawierającej wszystkie DLC) jest portem minimalistycznym - nie dodającym niczego nowego, a nawet nie oferującym podstawowego wsparcia dla typowych dla platformy kontrolerów. Optymalizacja również pozostawia sporo do życzenia, potrafiąc zagiąć nawet najnowsze karty graficzne i konfiguracje radzące sobie ze znacznie bardziej zaawansowanymi technologicznie grami. Nadzieją są aktualizacje - najnowsza ma wprowadzić właśnie optymalizacje do gry, więc być może za jakiś czas część z obecnych problemów przestanie istnieć albo przynajmniej zmaleje do rangi problemiku.

Nioh - wersja PC - Obraz 5


Nioh jako gra to jedna z najciekawszych produkcji tego roku. Szkoda, że jakość wersji na PC nie idzie w parze z jakością samej produkcji Team Ninja.

Komentarze

Dodaj nowy komentarz:

Reklama

Najnowsze

2017-11-15 / Artykuł Nioh - wersja PC / Kiedy Nioh ukazało się na początku roku na Playstation 4 raczej nie miałem przesadnie wielkich nadziei na to, że ta produkcja Team Ninja pojawi się również na innej platformie, temat wydawał ...
2017-05-17 / Artykuł Czy warto kupić Planescape: Torment Enhanced Edition? / Co można napisać o klasyku takim jak Planescape: Torment? O dziele, które przez wielu uznawane jest za absolutny majstersztyk i niedościgniony wzorzec w całym gatunku komputerowych gier RPG? ...
2017-05-14 / Artykuł Pyrkon - relacja / Który dzisiaj mamy dzień? Pytam, bo moje wspomnienia nadal kierują się ku końcowi kwietnia.
Pokaż pełną listę

Najpopularniejsze

2014-08-18 / Artykuł Telltale Games - od zera do bohatera / Pewnie powiecie, że historia firmy produkującej przygodówki musi być nudna.
2013-12-03 / Wywiad SUPERHOT - wywiad z Łukaszem "Spierkiem" Spierewką / Kilka miesięcy temu Polakom udało się narobić sporego zamieszania w sieci, nie pierwszy raz zresztą.
2013-12-30 / Artykuł 2013 za nami - redakcyjne podsumowanie roku / Rok 2013 chyli się ku końcowi. Za nami sporo dużych premier, kilka ekscytujących debiutów i niejedno większe rozczarowanie.
Pokaż pełną listę

Reklama