Facebook
Twitter
YouTube
Steam
Feed
Aplikacja Save!Project
dla Windows
Aplikacja Save!Project
Ta strona wykorzystuje ciasteczka w celu poprawnej realizacji dostarczanych usług i informacji oraz w celach gromadzenia anonimowych informacji statystycznych.
Rozumiem, nie pokazuj tej informacji ponownie.
Zarejestruj się Zaloguj się Jesteś członkiem naszej społeczności?

Horizon Zero Dawn Sony PlayStation 4

Kamikaze / 2017-03-18 / Redakcyjna treść publiczna
Spotkanie teamu Guerilla Games, późne popołudnie. "No dobra drużyno, czas stworzyć grę! <wiwaty w tle> Ale ale, jest jeden haczyk: musimy dorzucić do niej coś nowego! <niepewny szmer>. Kretoludzie z Marsa! Pączkożerne Rośliny Doniczkowe! A co byście powiedzieli na... ROBOZWIERZĘTA? <uoooooooooooo!><oklaski>".

Tysiąc lat po Apokalipsie. Gnuśny Świat Metalu upadł, pozostawiając po sobie tylko puste skorupy z kamienia i żelaza, Starożytni zginęli, teraz lasy, pola i góry należą do nas, ich dzieci... Tylko czy aby na pewno? Tak właśnie przedstawiają się sprawy w grze Horizon Zero Dawn – tytule, wobec którego nie miałem zbyt wysokich oczekiwań. Ot, kolejna schematyczna gra, w postapokaliptycznej scenerii... Jak bardzo się myliłem!

Horizon Zero Dawn - Obraz 1


Grę rozpoczynamy, poznając (w zasadzie od kołyski) Aloy, dziewczynę wyrzutka, chcącą dowiedzieć się, kim byli jej rodzice i dlaczego została wyklęta. Oczywiście nasza protagonistka będzie musiała w tym celu odbyć standardową podróż, mieszając się przy okazji w przeróżne intrygi, jak i odkrywając kawałek po kawałku świat, jego historię, oraz społeczności, które go zamieszkują. Jest tu więc miejsce dla zabobonnych i stroniących od technologii Nora, ich kompletne przeciwieństwo – nieokrzesanych, mających "hopla" na punkcie technologii Osmeranów, czy chwalących Słońce w swoim wielkim mieście Carja. Powiem szczerze, że główna fabuła została poprowadzona zaskakująco dobrze, nie prezentuje może jakiegoś wybitnego poziomu, jest liniowa, a znane schematy oczywiście pojawiają się tu i tam, ale jest na pewno logiczna i spójna. Kolejne wątki odkrywane kawałek po kawałku są z czasem coraz ciekawsze, kreując w ten sposób niezwykle barwny i oryginalny świat.

No właśnie, świat. Wykreowane uniwersum jest naprawdę piękne, a mapa oddana do użytku gracza jest niebywale zróżnicowana - rzeki płynące poprzez poskręcane metalowe szkielety wieżowców, ośnieżone górskie szczyty, opuszczone bazy wojskowe ze szczątkami "starożytnej" cywilizacji. Na każdym kroku znajdziemy jakieś zadanie poboczne, wyzwanie od lokalnych myśliwych, bądź choćby prostą "znajdźkę" do kolekcji. Wszędzie oprócz ludzi żyje zwierzyna łowna - lisy, króliki, dziki i rzecz jasna... maszyny.

Horizon Zero Dawn - Obraz 3


Robozwierzęta są w zasadzie największym atutem omawianej produkcji. Istnieją wśród nich odmiany mniejsze zwiadowcze, a także wielkie i twarde niczym czołgi, lub takie, które wzbijają się w powietrze – wariacji jest zaskakująco wiele. Każda z maszyn jest groźna i posiada swój własny, oryginalny zestaw ataków, choć podczas walki Aloy może ich większości pozbawić, odstrzeliwując np. paliwo do miotacza ognia lub działko laserowe. Żeby ułatwić sobie "rozbrajanie" maszyn i poznać ich słabe punkty, nasza bohaterka musi użyć do tego celu Fokusa, urządzenia Starożytnych znalezionego podczas dziecięcej wyprawy do pradawnych ruin. Przydaje się on także do oznaczania ścieżek patroli wrogów, odczytywania pozostawionych tu i ówdzie wiadomości poszerzających lore świata, lub do prostego tropienia. Aloy czasem będzie musiała też walczyć z ludzkimi przeciwnikami – potyczki te są już trochę mniej interesujące, ale nie narzekałem na nie w ogóle.

Horizon Zero Dawn - Obraz 2


Jednak czym byłaby walka bez broni? W grze istnieje sporo ciekawych zabawek - łuki z płonącymi lub pozbawiającymi elementów pancerza strzałami, wyrzutnie lin, które przybiją wroga do ziemi, a także proce z działaniem obszarowym; każdy znajdzie tu coś dla siebie. Aloy posiada także włócznię o dwojakim przeznaczeniu: może jej użyć standardowo do otwartej walki w zwarciu, lub podkraść się do niczego nie podejrzewającej maszyny i tą bronią ją po cichu wyeliminować, lub – co ciekawsze, "zdominować". Robot poddany takiemu zabiegowi wspomoże nas w walce, albo w niektórych przypadkach stanie się naszym wierzchowcem, dzięki czemu przemierzymy kolejne odcinki mapy znacznie szybciej.

Horizon Zero Dawn - Obraz 4


Nic nie stoi jednak na przeszkodzie by spowolnić trochę tempo rozgrywki i poświęcić odrobinę czasu na zbieranie potrzebnych surowców. Przydadzą się one do handlu z kupcami, jak i również do tworzenia określonej amunicji do broni lub przeróżnych mikstur wspomagających odporności i przywracających życie, czy prostego dodania dodatkowych slotów na ekwipunek. W produkcji chłopaków z Guerilla Games znalazło się także miejsce na wspomagacze, którymi można poprawić statystyki broni i pancerza (ten ostatni także występuje w wielu wariantach, każdy dopasowany do innego stylu gry). Nie zabrakło również drzewka umiejętności, dzięki któremu możemy systematycznie poszerzać umiejętności łowiecko-bojowe młodej Aloy, oczywiście po uprzednim zebraniu odpowiedniej ilości poziomów doświadczenia. Wszystkie te elementy wywołały jednak lekki niedosyt, bo chciałbym zobaczyć je w bardziej złożonej postaci. Ale to już takie czepialstwo na siłę.

Horizon Zero Dawn - Obraz 6


A więc czy gra jest warta niemałych pieniędzy? Jak najbardziej! Mam nadzieję, że jest to początek nowej, oryginalnej serii. Z chęcią wrócę do tego świata i do rudowłosej, charyzmatycznej bohaterki, a ostatnie słowa od zarządu PlayStation sugerują, że możemy tego "exclusiva" ujrzeć kiedyś także w wersji PC.

Horizon Zero Dawn - Obraz 5

Komentarze

Dodaj nowy komentarz:

Reklama

Ocena autora

9 / 10

Plusy

ciekawy i piękny świat
maszyny jako główna siła napędowa dają radę
główny wątek fabularny potrafi wciągnąć

Minusy

trochę zbyt ubogi system rozwoju postaci
pula dostępnych broni i zbroi też nie powala na kolana

Najnowsze

2017-07-15 / Sony PlayStation 4 Get Even / Po koszmarnych doświadczeniach z Huskiem i Inner Chains z pewną taką nieśmiałością podchodziłem do Get Even.
2017-07-08 / PC STRAFE / Witaj przyszły Złomiarzu! Twoja doskonała sprawność fizyczna oraz umiejętność wciskania odpowiednich guzików w maszynach czyni Cię stworzonym do tej roli.
2017-05-28 / PC Endless Space 2 / Kosmos, ostateczna granica - także dla graczy, bo mało który gatunek może się mierzyć pod względem skomplikowania „czterem iksom” w przestrzeni kosmicznej.
Pokaż pełną listę

Najpopularniejsze

2013-09-26 / Microsoft Xbox 360 Grand Theft Auto V / Skąpane w promieniach zachodzącego słońca miasto przesuwa się za oknami samochodu.
2014-01-20 / Nintendo WiiU Lego City Undercover / Harry Callahan, John McClane, Franciszek Maurer, Axel Foley, Frank Drebin, Olgierd Halski, Martin Riggs, Roger Murtaugh, Tequila Yuen, David Starsky, Ken Hutchinson i tak dalej.
2013-11-25 / PC X-COM: Enemy Within / Tworzenie dodatków stało się zbyt proste: od zbroi konia, przez przepakowane giwery, po wycięte elementy podstawek.
Pokaż pełną listę

Reklama